Stiri Juniori U15 Masculin

Juniorul şi şcoala

Daniel Onesim

Daniel Onesim
06.06.2011

Nu ştiu cât de inspirat este titlul dar în viaţa copiilor sportivi şi a părinţilor acestora se dă în permanenţă o luptă pentru a stabili priorităţile. Nici un titlu de genul a€œ BASCHET versus ŞCOALĂ a€œ nu ar fi fost mai bun pentru că, pentru dezvoltarea copiilor noştri, avem nevoie de un echilibru iar cele două activităţi nu trebuie să se excludă ci trebuie să coexiste şi să se completeze cel puţin până la vârstă la care copilul său, în foarte multe cazuri, tandemul copil-părinte iau decizia prin care hotărăsc asupra viitorului în sport : PEFORMANŢĂ sau SPORT DE PLĂCERE.

Este foarte bine că acesta decizie să fie luată cât mai devreme, în baschet pe la 13-14 ani, pentru ca juniorul, dacă a decis că doreşte să se dedice sportului de performanţă să se poată înscrie la un liceu cu profil sportiv unde programa şi mai ales orarul îi permit să se antreneze, să participe la stagii de pregătire şi competiţii fără nici un fel de restricţii.

Problema majoră apare la acei juniori care nu au luat încă această decizie. Joacă baschet în echipe U16 şi chiar U18 fiind angrenaţi în competiţii naţionale şi chiar internaţionale şi învăţă în instituţii şcolare preuniversitare de prestigiu unde chiar se face carte iar standardele în această privinţă sunt ridicate. Nu discutăm aici de sportivii care, deşi se antrenează cu maximă seriozitate şi pun mult suflet în tot ceea ce fac pe teren, au luat decizia, cel puţin în subconştient că, după terminarea junioratului, să se retragă din baschetul de performanţă şi să se dedice studiului. Vorbim aici de marile talente, juniori cu calităţi extraordinare care şi-au confirmat valoarea la nivel naţional şi internaţional şi care, pregătiţi corespunzător, pot ajunge jucători de bază în echipă naţională.

Cum vor putea aceşti sportivi să soluţioneze dilema BASCHET/ŞCOALĂ cu care se confruntă şi care îi frământă de câţiva ani ?. Perfomanţa în baschet cere 10 antrenamente pe săptămână, stagii de pregătire, turnee şi multe meciuri de pregătire iar şcoală îşi cere şi ea drepturile mai ales la liceu, unde foarte puţini profesori înţeleg şi apreciază sportul de performanţă. Oare de ce în România participarea la un Turneu Final de juniori nu este apreciată la fel cu participarea la o Olimpiadă Naţională ? De cele mai multe ori tânărul sportiv are în spate mai multe ore de muncă şi face mai multe sacrificii decât un elev olimpic.

De ce este atât de dificilă această decizie ? Motive sunt foarte multe dar majoritatea decurg din lipsă de perspective pe termen lung pentru sportivii români, în general şi pentru jucătorul de baschet în particular. Într-o societate care nu acordă sportului atenţia cuvenită, care nu-şi apreciază valorile sportive şi care nu le poate asigura acestora condiţii financiare decente pentru a putea performa, este normal ca părinţii şi sportivii juniori să oscileze şi să amâne la nesfârşit luarea deciziei.

Cu echipele româneşti cu bugete mici şi nesigure, înţesate de jucători străini, neinteresate, cu 2-3 excepţii, să investească în sportivii juniori, ce perspective poate să întrevadă juniorul de 16 - 17 ani în baschetul românesc? Decât să rişte o carieră sportivă incertă, deşi calităţile şi talentul lui îl recomanda că un viitor mare jucător, prefer〜 "să joace la 2 capete"€œ BASCHET/ŞCOALĂ, în speranţa că se va întâmplă ceva special care să-l ajute pe el şi mai ales pe părinţi să decidă. Ori acum, la această vârstă, timpul este inamicul numărul unu. Acum se face diferenţa între juniorul român talentat şi jucătorul de baschet de 17-18 ani care joacă deja, la seniori, în ligile ţărilor dezvoltate în baschet şi prinde minute, pe parchet, chiar în cupele europene. Această diferenţă de pregătire şi mai ales de mentalitate poate explica, cel puţin parţial, de ce până la U14 ne descurcăm încă în Europa iar de la U16 în sus ne calcă în picioare cam toţi.

În opinia mea Federaţia Romană de Baschet ar trebui să se implice mai mult în soluţionarea acestor situaţii speciale, să le monitorizeze mai atent, să asigure consiliere sportivilor şi părinţilor, să sprijine cluburile dispuse să investească în centre de juniori puternice. Poate că înfiinţarea unui Centru de Excelentă în Baschet la CLUJ sau în alt oraş cu tradiţie în acest sport ar fi o variantă, poate că sprijinirea unor cluburi private dispuse să investească în baschetul juvenil ar fi alta.

Propuneri şi alternative s-ar mai găsi dar timpul nu are răbdare şi astfel se mai irosesc 2-3 generaţii de juniori care cuprind valori certe de care baschetul nostru are atât de mare nevoie.

5 comentarii la aceasta stire:
  • Sepsi SIC Sf. Gheorghe andreiashu :

    ...
    punctuali ca de obicei. felicitari!

    cat despre articol.. domnul Daniel are mare dreptate.. La scoala in care invat eu , profesorii nu vor sa inteleaga ca fac baschet de performanta si ca anul asta am fost la 2 turnee finale , dar asta e.. Life goes on :)

    cu 12 ani în urmă (06.06.2011) Raspunde
  • U BT Cluj-Napoca ydesh_apu :

    parerea mea
    elevul orientat spre sport de performanta are nevoie si de scoala. pe moment nu-ti dai seama, dar in timp ajungi la concluzia asta.
    motiv: miza e prea mare [cariera si implicit succesul din viata ta], de aceea e bine sa ai un plan "b" disponibil caci timpul poate schimba multe. nu toti devin baschetbalisti si mai apar si probleme de crestere, sanatate, accidente, renuntarea pur si simplu la sport, astfel incat orice alta optiune este binevenita.
    "cum" rezolva [sau nu] aceasta nevoie specifica de instruire, invatamantul nostru din scolile sportive sau federatia in timpul cantonamentelor este o alta problema ...
    subscriu pentru un centru de excelenta: as vedea ca locatie mai degraba brasov sau sibiu din motive strict de distante geografice.

    cu 12 ani în urmă (06.06.2011) Raspunde
  • Sepsi SIC Sf. Gheorghe number1 :

    ...
    poate daca ar exista o federatie de baschet profesionist, ca la fotbal , parintii ar intelege mai bine perspectivele - asa ei vad ca investesc si , in cele mai bune cazuri, copii lor ajung rezerve la o echipa de divizia A- prea putini sunt romanii care joaca; in ceea ce-i priveste pe profesori, ei sunt de mult depasiti; un centru de excelenta ar fi suficient?; ar putea exista in scolile generale si licee mai multe clase speciale cu profil de baschet, asa cum sunt cele de matematica, fizica, volei etc.

    cu 12 ani în urmă (06.06.2011) Raspunde
  • marinescu :

    scoala sau baschet?
    Felicitari pentru articol! Din pacate tot ce s-a scris acolo este perfect adevarat. Sunt parintele unui copil care este elev in clasa a VIIIa si care incearca sa performeze in baschet. Anul acesta a fost unul foarte greu pentru el ,in primul rand scoala care l-a solicitat maxim si in al doilea rand baschetul unde in acest an a participat la doua turnee finale. Cand a fost pus sa aleaga intre a merge la un liceu cu profil sportiv sau unul comun copilul a decis (si a fost strict decizia lui ) ,a ales liceul comun pentru ca el desi este inca un copil vede lucrurile exeact asa cum le descrie dnul. Onesim. Nu exista viitor in baschet pentru acesti copii chiar daca ei sunt foarte talentati ! Pacat pentru ca asa se pierd niste valori care desi ar putea fi exploatate in interesul nostru al romanilor pus si simplu sunt ignorate si nimeni nu le intinde o mana de ajutor! Oricum felicitari din nou dnului. Onesim pt. curajul de a pune punctul pe "i"!

    cu 12 ani în urmă (06.06.2011) Raspunde
  • Sepsi SIC Sf. Gheorghe asdepica :

    scoala SI sport
    Nimeni, dar absolut nimeni nu poate afirma ca un copil de clasa a 7-a sau a 10-a va fi jucator profesionist la maturitate, indiferent cat este de talentat, muncitor, serios sau selectionat. La 20 ani, da, poti sa zici - voi castiga bani din baschet, macar ca la cei mai buni dintre cei mai buni (la varsta respectiva), ar trebui sa apara primele contracte. Dar, ce te faci pana la varsta aia?!
    Ar trebui sa fie simplu: si sport si scoala.
    Problema din pacate este "in curtea" scolii: scoala romaneasca scoate idioti pe banda, in conditiile in care programa este supraincarcata. Este de fapt o pierdere de timp. De mult timp, care ar putea fi utilizat in alte scopuri - de pilda, pentru antrenamente, in cazul de fata. In liceu, copiii pierd 7 ore pe zi la scoala. Pentru ce? Ca sa le iasa numarul de ore unor profesori total depasiti? Si pentru a ajunge jumatate din ei (ma refer la copii) in clasa a 12-a semianalfabeti? Pentru asta ajung 3-4 ore pe zi. Iar astea 3-4 ore pe zi, daca s-ar folosi cu cap pentru ceilalti jumatate, rezultatele ar fi macar ca cele actuale. In tara noastra, activitatile extrascolare ale elevilor nu exista. Aici ar trebui sa se regaseasca timpul pentru antrenamente in cazul sportivilor, matematica suplimentara pentru pasionati, literatura, pictura, voluntariat si ce dumniezo i-ar mai interesa pe copii sa faca IN PLUS fata de scoala.
    Si atunci, n-ar mai trebui sa alegi in clasa a 8-a intre un liceu sportiv, unde ai uitat de scoala, dar te poti axa pe sport si unul normal, unde tii legatura cu scoala, dar risti s-o pierzi p-aia cu sportul.

    cu 12 ani în urmă (11.06.2011) Raspunde

Daca nu aveţi cont puteţi să accesaţi crearea unui cont nou.

Este interzisă folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoană, autor, articol, afişarea de anunţuri publicitare, jigniri, trivialităţi, injurii aduse celorlalţi cititori sau autori ai altor comentarii. Ne rezervăm dreptul de a cenzura și şterge integral cometarii și interzicerea dreptului de a posta pe site, prin banarea / blocarea IP-ului dvs. BASCHET.RO nu răspunde pentru conţinutul postat de utilizatori în rubrica de comentarii, această responsabilitate revenind integral autorului comentariului.

După ce au fost postate, comentariile nu mai pot fi șterse sau modificate de către autorii acestora!