Mvp-ul etapei
Zsuzsanna Buzogany
Zsuzsanna Buzogany
Minute 45:00
Puncte 34
Pase decisive 3
Recuperari 14
Eficienta 42
Vezi profilul jucatorului
Linkuri rapide
Stiri Juniori U17 Feminin

Academia de baschet: Selecţia

totalbaschet.ro

totalbaschet.ro
02.02.2011

Totalbaschet.ro demareză astăzi “Academia de baschet”, o secţiune în care ne propunem să abordăm subiecte utile tuturor celor implicaţi în baschet. Vom publica articole despre organizarea jocului de baschet, managementul şi marketingul cluburilor, selecţia şi pregătirea jucătorilor, nutriţie, pregătire fizică, psihologie.

Primul articol din această serie este dedicat Selecţiei jucătorilor.

În rândurile care urmează antrenorul american Ed Sasportas detaliază filozofia sa despre Selecţie.

A.        Standardele şi filozofia ehipei

Le fac cunoştinţă copiilor şi părinţilor cu regulile şi filozofia echipei la şedinţa inaugurală. Obişnuiesc să implic încă de la început şi părinţii în echipă noastră. La şedinţa mă recomand şi fac cunoştinţă auditoriului cu ceilalţi antrenori precum şi alţi membri ai conducerii clubului. Vorbim despre programul echipei, despre ce vrem să înfăptuim, despre succesele noastre din ultimii ani şi despre planul pentru meciurile sau turneele următoare. De asemenea am la îndemîna pliante cu regulile şi regulamentele clubului. Le fac cunoscut de la început că monitorizarea notelor de la şcoală şi serviciile depuse în cadrul comunităţii sînt parte integrantă a activităţii în echipa noastră.

În timp ce le vorbesc, mă uit atent la reacţiile jucătorilor. Încerc să observ pe copiii care se uită în ochii mei şi care ascultă într-adevăr ce le spun. De asemenea observ copiii care vorbesc între ei şi nu sînt atenţi. Asta îmi da o idee despre copiii care sînt interesaţi şi, probabil, mai uşor de antrenat. Este important să fiu clar de la început, iar părinţii şi copiii să ştie la ce să se aştepte.

B.        Exerciţiile pentru condiţie fizică (Conditioning)

Următorul pas va fi să împart jucătorii în echipe şi să încep alergarea de bază şi exerciţiile de  pregătire fizică.

Subliniez că trebuie să fi în formă fizică foarte bună ca să joci baschet la nivel înalt (majoritatea copiilor nu au o condiţie fizică corespunzătoare). Le cer să facă următoarele:

 -           Exerciţii de alergare de tip “Sinucidere” (Suicide Running Drills): alergare de la/pînă la linia de aruncări libere, jumătatea terenului şi  limită cealaltă a terenului.

 -           Exerciţii de “alunecare defensiva” (Defensive Slide Drills) : jumătate de teren, tot terenul

 -           Pase în 3 cu schimb de locuri (3-man weaves with a basketball) : doar pase, fără dribling.

Aceste exerciţii vă dau o idee despre cei care sunt buni atleţi şi cei care interesaţi să muncească în continuare

C.        Dezvoltarea echipei – Evaluarea jucătorilor 

Următoarea etapă este evaluarea jucătorilor.  Împart evaluarea în 3 zone de bază:

 -           Calităţile fizice: Înălţime, Forţă, Viteză, Explozie(Rapiditate) , Agilitate

 -           Calităţi baschetbalistice specifice: Aruncare, Dribling, Pasă, Apărare, Cunoştinţe despre baschet

 -           Atitudine: Hotărît, Muncitor, Respectuos, Dedicat

Singurul mod de a şti într-adevăr “ce şi cum” este punându-i să joace jocuri şcoală între ei.

Vă sugerez o listă de calităţi pe care le folosesc în evaluarea jucătorilor:

Înălţime

Luarea deciziilor (pase greşite)

Forţă

Altruism

Viteză

Pressing

Mişcare laterală

Poziţia în apărare

Calităţi atletice (detentă)

Jucaător de echipă

Aruncare din poziţie fixă (bolta aruncării, distanţă)

Ajutor în apărare (intercepţii, capace, rotaţie)

Aruncare din alergare din diferite poziţii

Recuperare – instinct şi dorinţă

Dribling

Recuperare – detentă, viteză de reacţie

Pătrunderea spre coş

Determinare, energie

Pasa

Echilibru

Mişcarea fără minge (blocaje, demarcare)

Calităţi de leader

Sînt 2 feluri de a efectua evaluările.

Dacă aveţi mai mult de 2 antrenori care să te ajute şi timp suficient,  puteţi da note fiecărui jucător, să zicem de la 1 la 5, 1 fiind cea mai mică notă şi 5 cea mai mare. Aceasta pentru fiecare categorie, în funcţie de cum au evoluat la exerciţii sau în joc.

Dacă nu aveţi suficienţi antrenori, există posibilitatea să îi puneţi pe copii să joace (5 coşuri fiecare meci), rotindu-i între ei. Cînd un jucător vă sare în ochi şi vă impresionează într-o anumită zonă, scrieţi-i numele în dreptul caracteristicii respective.  Evident că jucătorii buni vor avea numele lor scris în dreptul mai multor caracteristici.

Ştiu că este greu să-ţi aminteşti toţi copiii iar procedeul de mai sus te va ajuta cînd faci evaluările la sfîrşit.

Cum o echipă va avea 12-15 jucători eu aleg mai întîi cei mai buni 9-10 jucători cu notele/mediile cele mai mari (cu condiţia să aibă o atitudine bună). După aceea aleg jucătorii de rezervă care ştiu că au un bun spirit de echipă, trag tare la antrenamente şi care nu se plîng  că nu joacă mult.

Atenţie la copiii cu comportare proastă pentru că ei îi pot influenţa şi pe ceilalţi. Încerc întotdeauna să observ pe cei care sînt “şefii de gaşcă” şi ce jucători îşi fac propriile bisericuţe.

D.        Stilul de joc al echipei (Team playing style) 

Calităţile/talentele jucătorilor vor determina stilul echipei. Personal, cred că cele mai bune echipe sînt cele versatile.

Încerc, pe cît posibil, ca să fac echipele mele să joace la fel de bine apărarea om-la-om şi zonă. De menţionat că o apărare în zonă are multe principii ale apărării om-la-om.

Stilul de joc al unei echipe depinde în primul rînd de calităţile fundaşilor şi a oamenilor mari (4 şi 5)

Opţiuni:

Om-la-om vs. Apărare în Zonă

Echipă de viteză/contraatac vs. Echipă cu un joc aşezat

Echipă de semicerc (aruncători) vs.  Echipă cu joc sub panou (Low Post, Inside-Out)

E.         Poziţiile fundamentale 

Împart o echipă în 3 zone poziţionale pe teren:

 -           Backcourt: point guards(1) / shooting guards(2)

 -           Aripi: small forwards(3) / shooting guards(2)

 -           Frontcourt Bigs: centers (5)/ low-post forwards (4)

 Calităţi specifice necesare:

Backcourt (Fundaşi) : viteză, viteză laterală, îndemânare în mânuirea mingei, pasă (pase decisive), presing pe minge,  apărare, echilibru, calităţi superioare în luarea deciziilor.

Aripi: aruncarea de pe loc, aruncarea din alergare, conducerea/pătrunderea în direcţia coşului, mişcarea fără minge, ajutorul în apărare, viteză, explozie, mişcare laterală.

Frontcourt: înălţime, forţă, recuperări, aruncare din alergare, ajutor în apărare.

În general îmi place să aleg cîţiva jucători care pot face mai multe lucruri şi care pot fi folosiţi pe mai multe poziţii.

E bine să ai jucători care pătrund dar e bine să ai şi unul sau doi buni aruncători de la semicerc.

Subliniez din nou, jucătorii cu un comportament foarte bun şi cei muncitori şi determinaţi sînt foarte importanţi într-o echipă. Aceste calităţi îţi pot cîştiga ca antrenor meciuri însă îi va ajuta enorm pe jucători înşişi în afara terenului de baschet, în viaţă în general.

Consider că este bine să vorbeşti cu jucătorii între patru ochi şi să le explici care este poziţia şi rolul lor în cadrul echipei şi cum vor fi evaluaţi. Numărul de puncte marcate nu este singura modalitate de a contribui la succesul unei echipe. Unii vor contribui mai mult cu pase, alţii cu recuperări sau în apărare.

F.         Antrenamente/Scheme de joc 

Structurez antrenamentele în 4 părţi:

 1.         Încălzirea / Conditioning

 2.         Antrenament individual/ Cunoştinţe despre jocul de echipă

 3.         Scheme/ Strategii

 4.         Jocuri şcoală

Insistaţi pe “conditioning” şi apărare la primele antrenamente. După aceea puteţi încet-încet să introduceţi principiile ofensive şi scheme de joc. Eu unul nu îi învăţ pe copii la început mai mult de 3 scheme de joc şi 1-2 scheme de repunere a mingei. Tinerii jucători trebuie să fie în stare să îşi dezvolte anumite scheme singuri şi să improvizeze altele, pe măsură ce îi învăţaţi să înţeleagă conceptul de creere a spaţiilor libere (spacing) şi mişcarea cu şi fără minge.

Dacă aveţi cîţiva fundaşi rapizi şi siguri, îi puteţi învăţa presingul în apărare pentru a putea fi folosit în anumite situaţii. Este ideal să ai un Small Forward (3) pe bancă de rezerve care să “produca” cîteva minute de presing defensive. El poate fi foarte agresiv, pentru că minutele sale vor fi limitate şi nu va fi o problemă numărul de faulturi.

Nu există nici un comentariu pentru acest articol.

Daca nu aveţi cont puteţi să accesaţi crearea unui cont nou.

Este interzisă folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoană, autor, articol, afişarea de anunţuri publicitare, jigniri, trivialităţi, injurii aduse celorlalţi cititori sau autori ai altor comentarii. Ne rezervăm dreptul de a cenzura și şterge integral cometarii și interzicerea dreptului de a posta pe site, prin banarea / blocarea IP-ului dvs. BASCHET.RO nu răspunde pentru conţinutul postat de utilizatori în rubrica de comentarii, această responsabilitate revenind integral autorului comentariului.

După ce au fost postate, comentariile nu mai pot fi șterse sau modificate de către autorii acestora!